
De Organisatie “Samen Tegen Eenzaamheid Rijnmond” is twee jaar geleden ontstaan uit een idee van oprichtster, Yvonne Nieuwland en haar man Adrie.
Yvonne zag rond kerst 2022 een item in een programma op de televisie, waarin een oma en haar kleindochter vertelden, dat zij samen al een aantal jaren kerstkaarten stuurden naar eenzame ouderen, omdat zij, in deze voor hen vaak donkerste dagen van het jaar, wel een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. Een superlief gebaar vond Yvonne en zij heeft hier de hele dag over lopen nadenken, want in een stad als Rotterdam, haar geboorte- én woonplaats, wonen vast ook aardig wat eenzame ouderen? Toen ’s avonds haar man, Adrie, thuiskwam van zijn werk, deelde zij direct haar idee met hem, want intussen had zij al even op internet zitten zoeken en wist zij, dat alleen Rotterdam al zo’n 50.000 eenzame ouderen telt en zij wist gewoon zeker, dat ook deze ouderen vast blij gemaakt konden worden met een handgeschreven kerstkaart, zodat ook zij zouden voelen, dat er tijdens deze donkere dagen ook aan hén wordt gedacht, maar………. hoe pak je zoiets in hemelsnaam aan??
Samen met haar man heeft Yvonne bedacht hoe hiermee te beginnen, want als eerste heb je natuurlijk kaarten nodig, veel kaarten!! De volgende dag werden door Yvonneoveral op social media oproepjes geplaatst om mensen te vragen of zij de kaarten, die over waren na het schrijven van hun kerstkaarten, wilden doneren voor de eenzame ouderen, om hen rond kerst 2023 een kaartje te bezorgen? Wat deze oproepjes teweeg brachten was echt onvoorstelbaar: eind februari lagen er al zo’n 7.000 gedoneerde kerstkaarten klaar bij Adrie en Yvonne thuis, om voor kerst dat jaar bezorgd te worden in bejaarden-, verpleeg- en verzorgingshuizen!!! Intussen was er ook veel media-aandacht rond het plan van Yvonne en kwam er een artikel in het AD en een item op Botlek.
7.000 kaarten, maar wie zouden die kaarten gaan schrijven??? Er werden in september 2023 oproepjes geplaatst op social media en in kranten etc. om te vragen of er mensen wilden komen helpen, want Adrie en Yvonne wisten één ding zeker: die kaarten kregen zij nóóit samen geschreven. In zeer korte tijd hadden zij een hele lijst met zeer enthousiaste vrijwilligers, die er allemaal heel veel zin in hadden om al die kaarten met elkaar te gaan schrijven. Uiteindelijk is deze lijst met vrijwilligers uitgegroeid tot meer dan honderd vrijwilligers!! Intussen was Adrie voor ons hard op zoek gegaan naar een ruimte waar we de kaarten met elkaar zouden kunnen gaan schrijven en al heel snel was dat geregeld! Adrie, die al 34 jaar werkzaam is bij de RET in Rotterdam, heeft kunnen regelen, dat wij gebruik mochten maken van een vergaderruimte van de RET in Hoogvliet, die ook super makkelijk te bereiken is met het openbaar vervoer!!
Toen moest nog bedacht worden wanneer er begonnen moest worden met schrijven en hóe we dit dan weer moesten gaan aanpakken…….. Met de RET zijn we overeengekomen, dat we twee avonden en één middag de vergaderruimte mochten gebruiken, waarin we per avond/middag plaats konden bieden aan 17 vrijwilligers om te komen schrijven. Ook bood de RET ons aan, dat onze vrijwilligers gratis gebruik mochten maken van koffie/thee/warme chocolademelk en daar waren we natuurlijk ontzettend dankbaar voor! Volgens Adrie hoorde daar natuurlijk ook iets lekkers bij, dus ging hij weleens op zoek naar een sponsor voor een koekje bij de koffie en wat frisdranken etc. Al vrij snel kwam hij met de heugelijke mededeling, dat Dirk op de Binnenban in Hoogvliet onze actie een zeer warm hart toedroeg en zij ons een boodschappen kar VOL allerlei lekkers wilden sponsoren, zodat wij met z’n allen die schrijfavonden/middagen wel door zouden komen……
Intussen hadden we ook een positieve reactie ontvangen van Kees van Pelt, secretaris van de commissie Delta Port Donatiefonds, dat zij ons een mooi bedrag zouden schenken, voor de aanschaf van nog meer kaarten, schrijfmaterialen en andere materialen en daar waren wij natuurlijk dolblij mee!!
Kaarten geregeld, vrijwilligers geworven, schrijfruimte gevonden, voor koffie/thee en andere versnaperingen gezorgd, schrijfmaterialen en verdere benodigdheden waren aangeschaft, maar er miste toch nog iets in onze gedachten aan de schrijfavonden/middagen: de kerstsfeer!! Gelukkig stonden er in de opslagruimte bij de RET schrijflocatie allerlei kerstversieringen, waarvan we, na navraag te hebben gedaan, ook gebruik van mochten maken, dus konden Yvonne en Adrie ervoor zorgen, dat de gehele schrijfruimte omgetoverd werd in kerstsfeer, zodat al die vrijwilligers helemaal in kerststemming zouden komen, inclusief kerstmuziek!!
Op dinsdagavond 31 oktober 2023 was de allereerste schrijfavond een feit. Vanaf 18:30 druppelden de allereerste vrijwilligers, die zich voor deze eerste schrijfavond, binnen. Om 19:00 werd onze allereerste schrijfavond van de “Kerstkaartenactie Eenzame Ouderen 2023” geopend met een klein welkomswoord van Yvonne, die tevens uitleg gaf over het schrijven van de kaarten etc. Alles werd gefilmd door Raymond Sybesma, camerajournalist (CamJo) van “HoogvlietOnline” en “de Havenloods”. Het filmpje is te bekijken in het menu op deze site, onder het kopje “Media”.
Om 21:00 kwam ook dhr. Kees van Pelt, secretaris van onze sponsor “Delta Port Donatiefonds” nog even een bezoekje brengen en onze vrijwilligers een hart onder de riem steken.
Onze actie werd breed opgepakt in de media: interviews met kranten, WendyOnline, items op televisie ( Hart van Nederland, RTV Rijnmond, OpenRotterdam en zelfs radio-intervieuws op NPO Radio 5, Forever49, Radio Erasmus, Radio Rijnmond etc. Mede door deze aandacht bleven de kaarten bij ons binnenstromen.
Totaal zijn er, tot 30 november 2023, 13 schrijfavonden geweest, waarop, met enkele thuisschrijvers erbij, 10.000 kaarten geschreven zijn!! Wat een FANTASTISCH resultaat en wat waren Yvonne en Adrie trots op al deze vrijwilligers! De laatste avond was moeilijk, want er waren zulke mooie vriendschappen ontstaan en vooral via Facebook had iedereen contact met elkaar. Wat moesten we nu na de schrijfavonden, als we elkaar niet meer wekelijks zouden zien? Er werd een Facebookgroep opgericht voor de vrijwilligers en voor iedereen die op de hoogte wil blijven van alle activiteiten rondom onze actie, waarin Yvonne allerlei leuke dingen deelde en foto’s plaatste, waarop te zien was dat, ook ver na de kerstperiode, mensen onze actie nog niet vergeten waren en ons nog altijd kerstkaarten opstuurden. Het enthousiasme van onze vrijwilligers bleef zo groot, dat een kerstkaartenactie voor 2024 dus al snel een feit was.
Inmiddels kregen wij in de afgelopen maanden ook aanvragen van andere instanties, zoals ziekenhuizen, psychiatrische instellingen etc., of zij komende kerst wellicht ook kaarten zouden kunnen ontvangen voor hun patiënten/cliënten, omdat ook zij dat extra steuntje in de rug rond kerst zo kunnen gebruiken, dus ook aan hen zal dit jaar zeker gedacht worden. Het motto van onze actie voor kerst 2024 wordt dan ook:
“KERST VOOR IEDEREEN”